MS Trollfjord: Praktisk information och livet ombord
Från information om pass till frågor om wifi ombord - här finns allt du behöver veta innan din expeditions-kryssning med MS Trollfjord.
Praktiska upplysningar
-
Riktighet
-
Informationen och beskrivningarna har kontrollerats av vår personal och/eller lokala representanter för att säkerställa att de är korrekta. Men ändringar kan göras efter publicering, och det kan finnas tillfällen då Hurtigruten eller lokala leverantörer kan dra tillbaka vissa tjänster eller fartygets ledning kan vidta ytterligare åtgärder för att följa covid-19-restriktioner. Skulle vi bli medvetna om någon betydande förändring som kan anses påverka din semesterupplevelse kommer vi att göra vårt bästa för att informera dig om den.Många områden vi besöker är mycket avlägsna och påverkas av långvarigt kallt väder eller svår terräng. Tjänsterna som erbjuds är beroende av lokala förhållanden.
-
Ändringar i resrutten och utflykterna
-
Varje expeditionskryssning är unik. Alla rutter och utflykter är preliminära och kan komma att ändras då väder, hav och isförhållanden kan påverka resrutten. Utflykter kan också bero på minimi-/maximiantal. Hurtigruten AS förbehåller sig rätten att ändra resplanen och innehållet i utflykter utan föregående meddelande (se villkor).
-
Barn
-
Hurtigruten Expeditions kan inte tillåta barn under 5 år att resa med oss till Antarktis och Sydgeorgien. Av säkerhetsskäl kommer barn under 12 år att beaktas för deltagande vid varje landstigning.
-
Hytter för funktionsnedsatta gäster/Rörlighet
-
Fartygen är lämpliga för rullstolsanvändare. Personer i behov av särskild assistans måste resa med en följeslagare. Observera att landgången måste användas av rullstolsanvändareför ombordstigning och avstigning. I hamnar där tidvattenförhållanden eller andra omständigheter kräver användning av en bärbar landgång eller vid landstigningar med expeditionsbåtar är det inte möjligt att använda/ta med rullstolar. Gäster som använder rullstol måste ta med sig sin egen fällbara rullstol i standardstorlek. Rullstolar måste förvaras i gästens hytt.
-
Flyginformation
-
De flygpriser som erbjuds är särskilda paketresepriser som inte kan ändras eller avbokas utan kostnad. Alla flygpaketpriser är baserade på specifika bokningsklasser. Om den relevanta bokningsklassen inte finns tillgänglig, kan ett tillägg tillkomma. I ekonomiklass kommer du att serveras snacks eller smörgåsar beroende på flygbolag. Om detta inte ingår i flygbolagets serviceutbud kan du köpa drycker och snacks för en extra avgift.
Bagagereglerna varierar mellan olika flygbolag och om de inte följs kan avgifter tillkomma eller bagaget nekas transport. I regel kan varje gäst ta med sig ett handbagage som väger ca 6–8 kg ombord (mått och vikt beror på respektive flygbolag). Ditt tillåtna incheckade bagage är en väska eller ett kolli (23 kg), men det kan variera beroende på flygförbindelse. Kontrollera med ditt flygbolag vad som gäller. Ytterligare riktlinjer för transport kan hittas i de respektive villkoren för våra flygpartners.
Meddela oss vid bokningstillfället om du planerar att ta med en rullstol eller behöver hjälp på flygplatsen.
Flygningar kan göras tidigt på morgonen eller på kvällen, men de är alltid anpassade till våra resor. Observera att vissa flyg kan ha anslutningsflyg eller mellanlandningar. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar avseende tidtabeller, reserutter, liksom för den flygplanstyp som kan komma att användas.
Våra ordinarie flygpartners är Lufthansa, KLM/Air France, Norwegian Air Shuttle, Scandinavian Airlines och Widerøe. Observera att ombokning eller återbetalning av en redan utfärdad biljett debiteras före avresan. En återbetalning av en biljett efter resan är inte möjlig. Alla flygtider som meddelats vid tiden för bokningen är preliminära och kan komma att ändras; kontrollera flygtiderna innan du reser.
-
Hotell
-
The standard of the hotels we use is equivalent to 4-stars, centrally located or if more convenient for your booked arrangement, close to the airport. There is no official hotel rating and local hotel categories apply. All rooms have private facilities.
Single rooms may be smaller and less conveniently situated and may be double rooms for sole occupancy or purpose-built single rooms. Hotels may charge for some facilities, e.g. saunas. The price for the overnight includes breakfast, if not stated differently on your confirmation.
-
För- och efterprogram
-
Hurtigruten Expeditions erbjuder ett urval av valfria för- och efterprogram som kan läggas till din Hurtigruten-resa. Detta kan vara en halv- eller heldagsutflykt eller en övernattningstur. På grund av förändrade förhållanden kan ordningsföljden av sevärdheter variera. Ett minsta antal deltagare gäller. För gäster med nedsatt rörelseförmåga erbjuds för- och efterprogram på begäran.
-
Medicinska faciliteter
-
Om du är beroende av medicinering, kom ihåg att ta med tillräckligt med medicin, också för att klara oförutsedda förseningar. Vi rekommenderar att medicin förvaras i handbagaget och är väl märkt med tydliga användningsinstruktioner. Sjukdom ombord kan medföra karantän och kaptenens order måste efterföljas.
-
Pass- och visumkrav
-
Ta en liten stund för att bekanta dig med de nödvändiga resehandlingar du ombeds tillhandahålla innan du går ombord på fartyget. Det är gästens ansvar att hålla sig informerad och inhämta alla nödvändiga resehandlingar samt att ha dem tillgängliga då detta krävs.
Ett pass är den enda identifikationen som accepteras på en Hurtigrutenresa. Pass måste vara giltiga i minst sex månader efter resans planerade hemkomst.
Vi beklagar att vi inte kan acceptera något ansvar om du nekas tillgång till ett flyg, eller inresa till Svalbard, eller på annat sätt påverkas av svårigheter eller kostnader till följd av att ditt pass inte godkänts, eller om du inte har fått det visum eller annan dokumentation som krävs.
-
Vaccinationer
-
På vissa expeditionskryssningar krävs vaccinationer. Alla passagerare är ansvariga för att se till att de uppfyller alla krav vid tidpunkten för resan. På specifika resor krävs ett vaccin mot gula febern. Kontrollera informationen på resesidorna.
-
Medicinskt frågeformulär (obligatoriskt)
-
Ett hälsoformulär krävs för några av våra expeditionskryssningar och -destinationer. Se mer information på vår sida med inresekrav.
-
Transfer
-
Transfer ingår såsom visas i dina resehandlingar. (se din bokningsbekräftelse) Hurtigruten erbjuder transfer med buss från flygplatsen till piren och vissa hotell. Transfertiderna anpassade till fartygets ankomst- och avgångstider och ditt flygs ankomst- och avgångstid.
Väntetider på flygplatsen kan förekomma. Tiden som erfordras för flygplatstransfern kan variera beroende på destination men det tar vanligtvis mellan 45 och 60 minuter (beroende på trafik). Undantag är möjligt om en längre transfertid behövs på grund av ett större avstånd mellan flygplats och hamn.
Du kommer att få ytterligare information om din transfer tillsammans med dina resehandlingar.
För gäster med rörelsenedsättning finns transfermöjligheter för rullstolsbundna på begäran.
-
Hur man bör klä sig
-
Väderförhållanden kan göra landstigningar och tenderkryssningar med små båtar svårare eller ibland omöjliga. Kom ihåg att oförutsedda förändringar ofta visar sig vara höjdpunkten på en resa. Vi inbjuder dig till att vara öppen för det oväntade och flexibilitet är viktigt på våra expeditionskryssningar.
Transport, för- och efterprogram etc
-
Pass- och visumkrav
-
Ta en liten stund för att bekanta dig med de nödvändiga resehandlingar du ombeds tillhandahålla innan du går ombord på fartyget. Det är gästens ansvar att hålla sig informerad och inhämta alla nödvändiga resehandlingar samt att ha dem tillgängliga då detta krävs.
Pass är den enda giltiga identifikationen. För vissa destinationer måste passet vara giltigt i minst sex månader efter hemkomst. Vid incheckning ombord kommer pass att samlas in för immigrations- och tullkontroller.
Det är varje gästs eget ansvar att se till att man uppfyller alla visumkrav vid tidpunkten för resan. Se vår webbplats för information om inresekrav.
-
Flyginformation
-
De flygpriser som erbjuds är särskilda paketresepriser som inte kan ändras eller avbokas utan kostnad. Alla flygpaketpriser är baserade på specifika bokningsklasser. Om den relevanta bokningsklassen inte finns tillgänglig, kan ett tillägg tillkomma. I ekonomiklass kommer du att serveras snacks eller smörgåsar beroende på flygbolag. Om detta inte ingår i flygbolagets serviceutbud kan du köpa drycker och snacks för en extra avgift.
Bagagereglerna varierar mellan olika flygbolag och om de inte följs kan avgifter tillkomma eller bagaget nekas transport. I regel kan varje gäst ta med sig ett handbagage som väger ca 6–8 kg ombord (mått och vikt beror på respektive flygbolag). Ditt tillåtna incheckade bagage är en väska eller ett kolli (23 kg), men det kan variera beroende på flygförbindelse. Kontrollera med ditt flygbolag vad som gäller. Ytterligare riktlinjer för transport kan hittas i de respektive villkoren för våra flygpartners.
Meddela oss vid bokningstillfället om du planerar att ta med en rullstol eller behöver hjälp på flygplatsen.
Flygningar kan göras tidigt på morgonen eller på kvällen, men de är alltid anpassade till våra resor. Observera att vissa flyg kan ha anslutningsflyg eller mellanlandningar. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar avseende tidtabeller, reserutter, liksom för den flygplanstyp som kan komma att användas.
Våra ordinarie flygpartners är Lufthansa, KLM/Air France, Norwegian Air Shuttle, Scandinavian Airlines och Widerøe. Observera att ombokning eller återbetalning av en redan utfärdad biljett debiteras före avresan. En återbetalning av en biljett efter resan är inte möjlig. Alla flygtider som meddelats vid tiden för bokningen är preliminära och kan komma att ändras; kontrollera flygtiderna innan du reser.
-
Flygpaket
-
Se resesidorna för tillgängliga flygpaket. Vårt
bokningsteam kommer att kunna ge dig råd om tillgänglighet, priser och andra detaljer. Alla flygtider som meddelats vid tiden för bokningen är preliminära och kan komma att ändras; kontrollera flygtiderna innan du reser. -
Hotell
-
Hotellen vi använder är normalt fyrstjärniga, ligger centralt eller nära flygplatsen om det är mer praktiskt för ditt bokade arrangemang. Det finns ingen officiell hotellklassificering och lokala hotellkategorier gäller.
Alla rum har egna badrum. Enkelrum kan vara mindre och mindre bekvämt belägna, och kan vara dubbelrum för en person eller vara byggda som enkelrum.
Hotellet kan ta betalt för vissa bekvämligheter, till exempel bastubad. I priset för övernattning ingår frukost, såvida inget annat anges i din bekräftelse.
-
Transfer
-
Transfer ingår såsom visas i dina resehandlingar. (se din bokningsbekräftelse) Hurtigruten erbjuder transfer med buss från flygplatsen till piren och vissa hotell. Transfertiderna anpassade till fartygets ankomst- och avgångstider och ditt flygs ankomst- och avgångstid.
Väntetider på flygplatsen kan förekomma. Tiden som erfordras för flygplatstransfern kan variera beroende på destination men det tar vanligtvis mellan 45 och 60 minuter (beroende på trafik). Undantag är möjligt om en längre transfertid behövs på grund av ett större avstånd mellan flygplats och hamn.
Du kommer att få ytterligare information om din transfer tillsammans med dina resehandlingar.
För gäster med rörelsenedsättning finns transfermöjligheter för rullstolsbundna på begäran.
-
För och efterprogram
-
Hurtigruten erbjuder ett urval av valfria reseprogram före och efter expeditionerna. Det kan handla om halv- och heldagsturer eller resor med övernattning. På grund av ändrade förhållanden kan sevärdheterna komma att besökas i en annan ordningsföljd. Ett minsta antal deltagare krävs. Gäster med nedsatt rörlighet kan delta i vissa av programmen före och efter sjöresan efter överenskommelse.
Livet ombord på ditt fartyg
-
Alkoholpolicy
-
Vi vill påminna våra gäster om att endast drycker som säljs och/eller erbjuds i restauranger, barer, hytter och sviter kan konsumeras ombord. Eventuella alkoholhaltiga drycker som köps i anlöpningshamnar måste förvaras separat ombord på fartyget av vår besättning. Dina inköp kommer att ges tillbaka till dig och levereras till din hytt under resans sista dag.
-
Hytter
-
Det finns ett brett utbud av bekväma hytter ombord att välja bland. Du kan uppleva lite buller och vibrationer i vissa hytter. Detta varierar beroende på var din hytt är belägen. Buller påverkar människor på olika sätt, så vad som kan vara ett problem för en gäst kanske inte är det för en annan. Observera att vissa hytter på däck med passageraråtkomst eller livräddningsutrustning kan ha en skymd sikt.
Kranvattnet i hytten är drickbart.
-
Cruise card
-
Du kommer att få ett cruise card-kort när du stiger ombord. Det är en del av incheckningsförfarandet i enlighet med ISPS-koden. Kortet fungerar som ett kontrollsystem på landgången. Utöver att vara nyckelkortet till hytten är det även ditt betalkort ombord. Du måste ha kontanter, Visa, Diners eller MasterCard för att kunna aktivera cruise card-kontot.
Observera att det inte finns några valutaväxlingstjänster eller kontantuttagsmöjligheter ombord.
-
Dagligt program
-
Det dagliga programmet visas på informationsskärmarna runt omkring på fartyget och på tv:n i din hytt, och i programmet kan du se varje dags hamnbesök, landstigningar, föreläsningar, måltider och aktiviteter ombord., Alla våra publicerade planer kan komma att ändras. Du kan även hitta det dagliga programmet via Hurtigruten-appen.
-
Drönare
-
Observera att användning av passagerarstyrda drönare inte är tillåtet under resan. Detta är för att upprätthålla den allmänna säkerheten och för att skydda det känsliga djurlivet och andra gästers personliga säkerhet.
-
Elektricitet
-
Alla eluttag i hytterna har 220V/50Hz. Sviterna har 110V för rakapparater. Fartyget har kontinentaleuropeiska 2-vägsuttag, vilket kan kräva en adapter.
-
Lån av utrustning
-
På många av våra expeditionskryssningar stiger vi iland på områden där terrängen kan vara hal, ojämn och våt. Vädret kan vara dåligt och kallt. Det här är en del av att vara en upptäcktsresande. Vi lånar därför ut ett par broddar (under vintersäsong) och vandringsstavar kostnadsfritt under resan, så att du kan fokusera på att uppleva ditt äventyr.
Följande gäller endast MS Mauds resor till Svalbard:
På Svalbard är det obligatoriskt att använda gummistövlar på alla landstigningar. I så fall förser vi dig med stövlar ombord. Dessa stövlar kan lånas ombord kostnadsfritt under kryssningen. Vi kommer att se till att de sköljs av och rengörs från frön och annat biologiskt material efter varje landstigning. Det är för att undvika att oavsiktligt sprida inkräktande arter i känsliga miljöer. Vi har stövlar i storlek 32 till 50. Om du behöver en mindre eller större storlek än de som erbjuds eller föredrar att bära dina egna stövlar får du gärna ta med privata gummistövlar, men observera att vårt expeditionsteam kommer att kontrollera dem innan vi går iland för att se till att de är lämpliga för landstigningar.
-
Allmän tvättservice
-
Det finns ingen självbetjäningstvätt tillgänglig för gäster. Istället får du ett tvättformulär som du kommer att behöva fylla i. Priser syns på formuläret.
-
Hurtigruten-appen
-
Hurtigruten-appen är din digitala guide ombord. Vi rekommenderar att du laddar ner den i förväg för att följa aktiviteterna ombord, göra restaurangbokningar, boka utflykter och hitta all info från det att du stiger ombord. Eftersom appen är ansluten till fartygets wifi fungerar den endast när du är ombord.
-
Internet/wifi
-
Vi erbjuder wifi ombord, men täckning och hastighet kan vara mycket begränsad. Internet tillhandahålls via satellit när vi är ute till sjöss och för långt ifrån mobila kommunikationsnät på land. På grund av kapacitetsbegränsningar kan du endast surfa med detta wifi. Streaming stöds inte. Kontakta receptionen om du har några frågor om wifi-användningen.
Mobiltelefoner fungerar på de flesta platser på land. Kontakta din operatör för mer information.
-
Språk
-
Arbetsspråket ombord är engelskan, så alla säkerhets- och hotelltjänster sker på engelsk. Föreläsningarna kommer att streamas i hytterna.
-
Bibliotek
-
Fartygen har ett urval av böcker inom olika ämnen som är tillgängliga för gästerna ombord.
-
Livräddningsutrustning, flytvästar och säkerhet ombord
-
Fartyget uppfyller internationella säkerhetskrav och är ett modernt fartyg som är lämpligt för att färdas i de angivna destinationerna, inklusive i isigt vatten.
Alla gäster kommer att få en genomgång av viktiga säkerhetsrutiner och hur man använder säkerhetsutrustningen och var den finns före avresan. Det finns ett säkerhetsmeddelande på hyttdörrens insida som vi uppmuntrar alla gäster att läsa noggrant.
Under resan kommer särskilda säkerhetsregler att gälla vid landstigningar med expeditionsbåtarna. Vi ber dig att följa instruktionerna från expeditionsledaren och besättningen/personalen. Särskilda flytvästar för landstigningarna tillhandahålls för alla passagerare. Det kommer även att hållas en obligatorisk genomgång om säkerhetsriktlinjerna.
-
Post
-
Du kan lämna in din post i receptionen så skickar vi den i varje hamn där det är möjligt, mot kostnaden för frimärken. Leveranstiden för posten kan vara relativt lång. Hurtigruten Expeditions tar inget ansvar för förlorad post.
-
Mat och dryck
-
Vi serverar en välsmakande frukost, lunch och middag ombord, enligt ditt dagliga program. Mattider kommer att meddelas i det dagliga programmet. I restaurangerna använder vi oss av mattider. Vi ber alla gäster att boka sina mattider med hovmästaren eller via Hurtigrutten-appen. Ange information om särskilda önskemål angående bordsplacering och kostbehov till försäljningskontoret/resebyrån före din avresa.
-
Sjösjuka
-
Tabletter mot sjösjuka finns att köpa i receptionen. Om du brukar bli sjösjuk, rekommenderar vi att du tar med dig piller som du känner till. Du kan även köpa ”åksjukearmband” ombord.
-
Säkerhet
-
Hurtigruten följer ISPS-koden (International Ship and Port Security System, den internationella koden för sjöfartsskydd på fartyg och i hamnanläggningar) där allt bagage måste genomgå röntgen-/metalldetektorinspektion vid ankomsten till hamnanläggningen eller fartyget. ISPS-koden omfattar även handbagagekontroller i alla anlöpningshamnar under kryssningen.
Lista över förbjudna artiklar:
- Droger, narkotika och olagliga substanser
- Alla skjutvapen, inklusive kopior, icke-skjutande vapen, startpistoler och deras komponenter (inklusive, men inte begränsat till, följande artiklar: pistoler, fungerande eller kopior; all slags ammunition; luftpistoler eller tryckluftspistoler, inklusive paintballvapen; signalpistoler; pistoltändare; pistol-/vapendelar; pelletspistoler; spjutpistoler; startpistoler; realistiska kopior av skjutvapen)
- Alla sprängämnen, inklusive kopior (inklusive, men inte begränsat till, följande artiklar: sprängkapslar, dynamit, fyrverkerier, pyroteknik, handgranater, sprängdeg, bombkomponenter, krut)
- Spetsiga vapen och vassa föremål (inklusive, men inte begränsat till, följande artiklar: kaststjärnor; stiletter eller dolkar; knivar eller saxar med blad som är längre än 7 cm (inklusive fällknivar); öppna rakhyvlar; spjut eller spjutpistol; bågskytteutrustning, armborst och pilar till dessa; sablar och svärd; religiösa eller traditionella knivar; yxor)
- Trubbiga vapen (inklusive, men inte begränsat till, följande artiklar: knogjärn, klubbor, batonger, slagor, nunchaku eller andra föremål som är anpassade eller avsedda att användas som vapen)
- Fasthållningsutrustning (inklusive, men inte begränsat till, följande artiklar: handbojor; fasthållningsremmar för ben eller huvud)
- Högspänningsenheter och föremål som innehåller inkapaciterande ämnen (inklusive, men inte begränsat till, följande artiklar: elchock- och gaspistoler; tårgas och pepparspray; fosfor, syra och andra farliga kemikalier som kan användas för att skada, inkapacitera eller förgifta)
- Brandfarliga ämnen om de inte är i begränsad mängd (inklusive, men inte begränsat till, följande artiklar: bensin, sprit, tändvätska, färg, thinner, stora batterier, etc.)
- Ljus eller rökelse
- Tankar, flaskor eller cylindrar med komprimerad gas (inklusive, men inte begränsat till, följande artiklar: dyktankar, propantankar, stora aerosolburkar)
- Artiklar med värmeelement (inklusive, men inte begränsat till, följande artiklar: elvärmare, värmefiltar, infravärmare, strykjärn, varmvattenberedare, kaffemaskiner, etc.)
- Fjärrstyrda eller enskilda flygenheter (inklusive, men inte begränsat till, följande artiklar: drönare, leksaker, alla slags drakar)
- Självbalanserade hoverboards, scooters, Segways
- Utrustning med EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacons), amatörradio, satellittelefoner, transformatorer, laser och laserpekare, enheter för signalstörning
Ovanstående lista är inte komplett. Säkerhetsansvarig besättningsmedlem och kaptenen har rätt att avgöra om ett föremål som deklareras eller upptäcks ombord är lagligt eller ej.
-
Butik
-
I vår butik ombord kan du köpa kläder som lämpar sig för expeditionskryssningar. Vårt expeditionsteam ger dig gärna expertråd om hur du klär dig rätt för destinationerna. Vi erbjuder ett stort utbud av både varma och praktiska kläder och vi fokuserar på tyger med naturfibrer. Utöver ett litet urval av tvål, tandkräm och andra personliga tillhörigheter erbjuder vi även souvenirer, hantverk och vykort.
-
Utflykter på land
-
Vi erbjuder ett rikt och varierat program med utflykter på land som ingår. I många hamnar erbjuder vi en inkluderad utflykt som kan bokas utan extra kostnad. I många fall kan den inkluderade utflykten kombineras med andra tillvalsutflykter i hamnen. De flesta utflykter kan bokas i förväg, men de kan också bokas ombord om det fortfarande finns platser kvar.
Vi rekommenderar att du bokar i god tid för att undvika besvikelse på grund av att utflykten är fullbokad. Observera att registreringen är bindande och när du har stigit ombord kommer expeditionsteamet att informera dig om bokningsfristerna för utflykterna som fortfarande är tillgängliga. Våra utflykter har engelsktalande guider om inte annat anges och andra språk kan inte garanteras om inte annat anges. Utflykterna kan komma att ändras och avbokas på grund av väderförhållanden. De är också beroende av antalet deltagare.
Expeditionsteamet arrangerar dessutom en mängd olika aktiviteter under kryssningen. Dessa aktiviteter varierar beroende på plats och årstid, men kan inkludera vandring, vandring med snöskor, kajakpaddling och SUP. Aktiviteterna bokas ombord och i mån av tillgång.
-
Landstigningar med små båtar
-
Vi vill påminna våra gäster om att endast våra stabila expeditionsbåtar gör det möjligt för oss att ta dig på säkra utflykter till sjöss och iland till områden som annars skulle vara oåtkomliga. Du måste vara ganska rörlig för att kunna gå ombord på dessa båtar, men det finns annars ingen anledning att oroa dig för att färdas i dem. Besättningen kommer att visa dig vad du ska göra och så länge du följer deras instruktioner kommer det att gå snabbt och enkelt efter några gånger. På alla landstigningar med expeditionsbåtar förväntas gästerna att bära rätt typ av skodon. Se den separata punkten ”Lån av utrustning” för mer information om skodon. Landstigningar kan endast göras i gynnsamma förhållanden.
-
Rökning
-
Man får endast röka ombord i avsedda områden på däck utomhus. Det är inte tillåtet att röka i hytter eller på privata balkonger. Det är strikt förbjudet att kasta cigarettfimpar överbord. En städavgift på cirka 150 EUR kommer att tas vid rökning i hytten. Detta för att täcka tvättkostnaden av sängkläder och gardiner, så att hytten åter uppfyller en rökfri standard. Enligt norsk lag klassas e-cigaretter som tobakscigaretter, därför får man endast röka dessa i de avsedda rökområdena.
När fartyget fyller på bränsle är rökning förbjudet. Detta kommer då att meddelas ombord.
Rökning är inte tillåtet under naturlandstigningar i AECO- och IAATO-områden, förutom vid landstigningar i städer.
-
Särskilda önskemål (t.ex. kost eller medicinska)
-
Om du har särskilda önskemål (t.ex. kost eller medicinska) ber vi dig meddela oss så snart som möjligt, och senast 8 veckor före kryssningsavgången. Vi kommer att göra vårt bästa för att uppfylla alla önskemål, men kan inte garantera att vi kan göra det, och under inga omständigheter kommer något önskemål att utgöra någon del i en kontraktsmässig överenskommelse.
-
Svitservice
-
À la carte-middagar
Om fartyget har restaurangen Lindstrøm är våra svitgäster välkomna att äta där. Bokningar måste göras ombord och erbjuds i mån av tillgång.
Frukost i sviten
Om fartyget har en Lindstrøm-restaurang är våra svitgäster välkomna att äta en lyxig frukost där, som serveras vid bordet. Erbjuds inte på ombordstigningsdagen.
Svit-incheckning
Svitgäster tilldelas de första incheckningstiderna, och på fartyg med Lindstrøm-restaurang får de välkomsttilltugg och förfriskningar.
Takeaway
Vi erbjuder takeaway från vår restaurang Fredheim på en del fartyg, kl. 07.30–08.30 för frukost och därefter från kl. 12.00 till kl. 21.00 för alla andra måltider från Fredheims meny, som finns tillgänglig på din tv-skärm. Du kan beställa din mat över telefon.
Välkomsthälsning
Efter incheckningen på ombordstigningsdagen välkomnas svitgästerna med en karbinhakeklocka, en flaska champagne och en välkomsthälsning från kaptenen i sviten.
Bäddning
Svitgäster får en daglig bäddning, med bland annat rena handdukar och choklad eller liknande på kudden.
Tvättservice
Det finns ingen självbetjäningstvätt tillgänglig för gäster. Istället får du ett tvättformulär som du måste fylla i. Priser syns på formuläret.
Minibar
Minibar finns tillgänglig i sviter och kommer att fyllas på dagligen. Den första påfyllningen är gratis.
Rumsservice
Rumsservice ingår för följande sviter på MS Fridtjof Nansen och MS Roald Amundsen, endast under restaurang Lindstrøms öppettider:
-
MA #800 #801
-
MC #932 #919 #856 #849 #756 #749
-
MD #701
-
MF #700
-
-
Att gå ombord på fartyget
-
Vi vill påminna dig om att vara försiktig när du går ombord på fartyget till sjöss, speciellt när du tar dig ut på däck. Se till att hålla utkik efter varningsskyltarna om våta och hala däckområden. Var uppmärksam på att dörrarna mot ytterdäcket kan vara farliga under blåsiga förhållanden. Se till att följa skyltarna och meddelandena när det inte rekommenderas att gå ut. Håll fast i räcken men inte i dörrkarmar för att undvika olyckor när du går inne i fartyget.
Faciliteter och serviceutbud
-
Medicinska faciliteter
-
Fartygen har en mindre sjukstuga med nödvändig utrustning och medicin för att kunna hantera smärre akutfall. Officerarna är utbildade i första hjälpen och kan ge akut medicinsk hjälp. Fartygen befinner sig också nära land om akut medicinsk hjälp skulle krävas.
Samtliga gäster måste ha en personlig och giltig rese-/sjukvårdsförsäkring. Om du är beroende av medicinering, kom ihåg att ta med tillräckligt med medicin också för att klara eventuella oförutsedda förseningar. Vi rekommenderar att medicin förvaras i handbagaget och är väl märkt med tydliga användningsinstruktioner. Sjukdom ombord kan medföra karantän och order från fartygets kapten måste efterföljas.
-
Hytter
-
Receptionen kan vara öppen för incheckning innan hytten är tillgänglig, men du får besked så snart som hytten är klar. I vissa hytter kan ljud och vibrationer förekomma, beroende på var i fartyget hytten är placerad. Ljud påverkar människor på olika sätt och det som är ett problem för en person kanske inte är det för en annan. Tänk på att vissa hytter på däck kan ha begränsad utsikt på grund av förbipasserande passagerare.
-
Gym och wellness
-
Gym, bastu samt värmande badtunnor utomhus, tillgängliga för alla gäster. I hälsocenteret där gästerna köper behandling som till exempel kroppsmassage, ansikts-, hand- och fotbehandlingar. Alla öppethållandetider kommer att meddelas ombord.
-
Tvätt
-
Tvättservice finns ombord mot en låg kostnad. För gäster som har bokat svit är tvättservicen kostnadsfri. Det finns tyvärr ingen kemtvätt eller någon tvättstuga för självbetjäning.
-
Bibliotek
-
Fartyget har ett litet urval böcker om olika ämnen som är tillgängliga för gästerna ombord.
-
Panoramasalong
-
Explorer Lounge erbjuder stora fönster för en härlig utsikt och gott om bekväma sittplatser. Det kommer att finnas kikare till salu i butiken ombord.
-
Utomhusdäck
-
Fartyget har rymliga utomhusområden. De är perfekta utsiktspunkter för att luta sig tillbaka, slappna av och bara se världen passera förbi.
-
Restaurang och kök
-
Det serveras frukost, lunch och middag och kan bestå av antingen buffé eller menyer, beroende på dagens program. Tider och typ av måltid meddelas i dagsprogrammet.
I huvudrestaurangen har restaurangchefen gjort bordsplaceringen i förväg och information om ditt bordsnummer och tid för måltid finns i din hytt. Meddela vid bokningstillfället om du har särskilda önskemål om bordsplacering och/eller specialkost. Aune är den huvudsakliga matsalen.
På fartyg med à la carte-restauranger kan våra svitgäster beställa frukost från en meny. Till middag är denna restaurang (Lindstrøm) öppen för alla gäster mot en extra kostnad. För gäster som har bokat svit är det kostnadsfritt. Bokning krävs och ges i mån av tillgång.
Fredheim är fartygens tredje middagsalternativ och erbjuder enkel mat i en avspänd atmosfär.
Kaffe, te och vatten finns tillgängligt under hela dagen.
-
Room service?
-
Mat levereras till hytten på beställning.
Med reservation för tillkommande kostnad: Serviceavgift per beställning.
Undantag: ingår för sviter.Öppettider 07.00–23.00
Ingen rumsservice tillgänglig på avstigningsdag.
Meny med specialiteter erbjuds för svitgäster -
Butik
-
I butiken ombord kan du köpa moderna kläder som passar för våra expeditionskryssningar. Vi har ett stort sortiment med varma och praktiska kläder främst av tyger med naturfibrer. Butiken säljer också konsthantverk, souvenirer och vykort.
Vi har dessutom ett litet sortiment med tvål, tandkräm och andra personliga artiklar. Ombord på MS Nordstjernen finns ett mycket begränsat sortiment av kläder och expeditionsutrustning till försäljning.
-
Svitservice
-
À la carte-middagar
På fartyg som har en à la carte-restaurang erbjuds svitgästerna att äta sin middag här. Bokning måste göras ombord.
Frukost i sviten
På fartyg som har en à la carte-restaurang erbjuds svitgästerna att äta sin frukost här. Exklusiv frukost enbart för svitgäster. À la carte-frukost serveras vid bordet.
Rumsservice
Erbjuds kostnadsfritt till alla svitgäster inom öppethållandetiderna.
Svit-incheckning
För svitgäster kommer det att finnas en exklusiv incheckning i ett separat område ombord på fartyget där gästerna kan träffa och hälsa på några av fartygets officerare.
Välkomsthälsning
På ombordstigningsdagen hittar svitgästerna en klocka med karbinhake, en flaska champagne och en välkomsthälsning från kaptenen i sviten efter incheckning.
Bäddning
Daglig turn-down-service, inkluderande rena handdukar, choklad eller liknande på kudden, iordningställande av sängen.
Tvättservice
Kostnadsfritt för alla svitgäster.
I sviten
Badrockar och kikare kommer att finnas tillgängliga med en möjlighet att köpa.
Aktiviteter och underhållning
-
Konstverk
-
Under Hurtigrutens 125-åriga historia har konst alltid varit viktig. Vi har tusentals konstverk ombord på våra 14 fartyg och har sannolikt en av de mest omfattande privatägda konstsamlingarna i Norge. Konst spelar en viktig roll både i vår stolta historia och vår gästupplevelse. Det är med stolthet som vi kan kalla oss Norges största sjöburna konstgalleri
-
Underhållning
-
En expeditionsresa med Hurtigruten har som syfte att maximera dina upplevelser av de platser vi besöker. De dagar när vi inte ligger i hamn rekommenderar vi att du tillbringar så mycket tid som möjligt ute på däck. Delta i presentationer och föredrag på olika platser ombord. Reseupplevelsen blir ofta mycket större om du har kunskap om och förståelse för resmålets natur, vildmark, kultur och historia.
Vårt expeditionsteam ser till att du är förberedd på de äventyr som väntar dig. De kommer också att sammanfatta dagens händelser och svara på frågor i efterhand. Till skillnad från många andra kryssningsfartyg finns hos oss vare sig bingo, arkadspel eller showunderhållning. Hurtigrutens mål är istället att resenärerna ska komma så nära unika miljöer som möjligt och dela dessa upplevelser med medresenärerna.
Ibland erbjuder vi någon enklare form av underhållning kvällstid.
-
Lån av utrustning
-
På många av våra expeditionskryssningar stiger vi iland på områden där terrängen kan vara hal, ojämn och våt. Vädret kan vara dåligt och kallt. Det här är en del av att vara en upptäcktsresande. Vi lånar därför ut ett par broddar (under vintersäsong) och vandringsstavar kostnadsfritt under resan, så att du kan fokusera på att uppleva ditt äventyr.
Följande gäller endast MS Mauds resor till Svalbard:
På Svalbard är det obligatoriskt att använda gummistövlar på alla landstigningar. I så fall förser vi dig med stövlar ombord. Dessa stövlar kan lånas ombord kostnadsfritt under kryssningen. Vi kommer att se till att de sköljs av och rengörs från frön och annat biologiskt material efter varje landstigning. Det är för att undvika att oavsiktligt sprida inkräktande arter i känsliga miljöer. Vi har stövlar i storlek 32 till 50. Om du behöver en mindre eller större storlek än de som erbjuds eller föredrar att bära dina egna stövlar får du gärna ta med privata gummistövlar, men observera att vårt expeditionsteam kommer att kontrollera dem innan vi går iland för att se till att de är lämpliga för landstigningar.
-
Expeditionsteam
-
Fartygets expeditionsteam består av en expeditionsledare, en assisterande expeditionsledare, en expeditionskoordinator samt flera föredragshållare och experter. Expeditionsledaren håller dig uppdaterad om vad som händer på resan och pekar ut intressanta platser och spännande djurliv längs vägen.
Mer information om expeditionsteamet finner du ombord. I vetenskapscentret finns mer information om resan och här kan du också boka frivilliga utflykter och aktiviteter.
-
Föreläsningar
-
Fartygets erfarna expeditionsteam har djupgående kunskaper om de områden vi besöker. De håller regelbundet föredrag i ämnen som biologi, historia och geologi under resan. Tidpunkter för föredragen finner du i dagsprogrammet.
-
Våra fotografer
-
Vår fartygsfotograf ombord hjälper resenärerna med fotoutrustningen och ger råd och tips om hur de får de bästa fotona. För att förstärka upplevelserna av de platser vi utforskar fotograferar vi aktivt tillsammans med våra gäster.
Ett bildspel presenteras i slutet av varje kryssning i en expeditionsloggbok som sedan alla passagerare får tillgång till. Här finns ett urval av foton, dagsprogram, expeditionsteamets biografier, kartor från resan och mycket annat som kan delas eller laddas ned.
-
Utflykter på land
-
Vi erbjuder ett rikt och varierat program med utflykter på land som ingår. I många hamnar erbjuder vi en inkluderad utflykt som kan bokas utan extra kostnad. I många fall kan den inkluderade utflykten kombineras med andra tillvalsutflykter i hamnen. De flesta utflykter kan bokas i förväg, men de kan också bokas ombord om det fortfarande finns platser kvar.
Vi rekommenderar att du bokar i god tid för att undvika besvikelse på grund av att utflykten är fullbokad. Observera att registreringen är bindande och när du har stigit ombord kommer expeditionsteamet att informera dig om bokningsfristerna för utflykterna som fortfarande är tillgängliga. Våra utflykter har engelsktalande guider om inte annat anges och andra språk kan inte garanteras om inte annat anges. Utflykterna kan komma att ändras och avbokas på grund av väderförhållanden. De är också beroende av antalet deltagare.
Expeditionsteamet arrangerar dessutom en mängd olika aktiviteter under kryssningen. Dessa aktiviteter varierar beroende på plats och årstid, men kan inkludera vandring, vandring med snöskor, kajakpaddling och SUP. Aktiviteterna bokas ombord och i mån av tillgång.
-
Landstigningar med liten båt
-
I bland gör vi landstigningar i mindre båtar. I dessa stabila båtar kan vi utforska livet i havet och göra trygga landstigningar i annars svårtillgängliga områden. Du måste ha en viss rörlighet för att gå ombord på dessa båtar som är mycket säkra att åka i. Besättningen visar dig vad du ska göra och så länge du följer deras instruktioner kommer det efter några gånger kännas helt naturligt. På alla utflykter med mindre båtar förväntar vi oss att gästerna bär lämpliga skor. Landstigningar görs endast vid gynnsamma väderförhållanden.
-
Välkomstmöte
-
Efter ombordstigning hålls en obligatorisk säkerhetsdemonstration. Du bjuds också in till ett välkomstmöte där du får mer information om säkerheten, annan praktisk information om expeditionen och tillfälle att träffa personer ur besättningen och expeditionsteamet.